Att bry sig!

Jag sitter och funderar på saker jag hört dom senaste dagarna.
Jag har en bekant som har gott igenom ett större helvete, dom tog barnen i från dom och påstod att dom blev misskötta. Det visade sig ha svåra handikap som myndigheterna själva undersökte och förstog. Men barnen har förblivit fråntagna sina mänskliga rättigheter att få vara med sina föräldrar.

Det är viktigt att vi har system som skyddar oskyldiga barn, men det borde ske i samråd med föreldrarna inte mot dom. Vi har alldeles för många kommunala myndigheter som bara kör på utan saklig grund. Det finns så många fall som man kan läsa om i media. Det borde krävas utbildning för att få sitta på sådana uppdrag både i kommunen och i landstinget.

Vi lever i ett modernt samhälle? Men sjukvården, psykvården, socialen mfl klagar på bristande resurser!
Skulle dom jobba mer med att lysna på oss som söker hjälpen och ta oss på alvar så skulle det förmodligen sparas massor av pengar, som då skulle räcka till fler. Nu jobbar dom i stället med att återställa allt som gott snett.

Vi behöver få tillbaka det samhälle där vi bryr oss om varandra.
Ett samhälle som inte bygger på att individen ska ha allt själv, utan att vi delar på bördorna.
Ett samhälle som tar hand om alla som söker hjälp också får den.
Ett samhälle där vi alla hjälps åt att ta ansvar, inte roffar åt sig för egen vinning.

En utopi kanske ni tycker?
Nä det tror inte jag men vi får se nästa år.
Hur många som delar min syn på vårt samhälle.

Tankar från gubben i sankt anna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0